Circuit SPA Hungaroring Podium GT4 Brands Hatch BMW M4 GT4 Nurburgring Koen zonnebril Hungaroring lights GT4 circuit Brands Hatch

Circuit SPA

Hungaroring

Podium GT4 Brands Hatch

BMW M4 GT4

Nurburgring

Koen zonnebril

Hungaroring lights

GT4 circuit Brands Hatch

Welkom op de site van IKDB Motorsport

IKDB Motorsport is actief in de autosport sinds 2005. Via de zomeravond competitie zijn we doorgegroeid naar de Supercar Challenge en de 24H Series. Vervolgens hebben we in 2018 de overstap gemaakt naar de European GT4 Series en in 2021 hebben we deelgenomen in de BMW M2 Cup. De plannen voor 2022 zijn nog niet bekend gemaakt.

Coureurs die onder de vlag van IKDB Motorsport actief zijn:
1. Koen Bogaerts
2. Mark van der Aa
3. Nik de Jong
4. Pieter van Noordenne

Benieuwd naar de mogelijkheden klik dan op onderstaande button. Bij ons staan sportiviteit en fun centraal!

Eerste raceweekend met de BMW M4 Silhouette tijdens de Spa Euro Races achter de rug...

Tijdens de test op het circuit van Zolder dachten we dat we de BMW al volledig onder controle hadden maar op Spa kwamen we erachter dat het besturen van een auto met downforce toch wel iets lastiger is dan we dachten. Met name op een snelheids circuit als Spa moet je die downforce op een juiste manier gebruiken. 

Vrije training
Tijdens de vrijdag trainingen bleek het dat we de M4 nog teveel bestuurden als een tourwagen zoals de auto's waar we de afgelopen jaren in hebben gereden. Tijdens de laatste training heeft Intrax specialist en coureur Donald Molenaar een tweetal geklokte ronden gereden en was daarmee meteen 7 tienden sneller. Hij gaf ons de juiste tips om zo'n auto te besturen. Het komt eigenlijk op de volgende punten neer:

- De 'entry speed' moet veel hoger zijn dan met een tourwagen. Als je denkt dat het niet kan gaat het juist makkelijker...
- Pas bij hogere snelheden begint de downforce goed te werken en creeer je meer grip en wordt het dus makkelijker
- Het moeilijke hieraan is dat je bij een iets lagere snelheid denkt dat je op je maximale grip zit. Je brein zegt dus dat als je er harder doorheen gaat niet verstandig is.
- Op het moment dat je er langzamer doorheen gaat wil je dat gaan corrigeren met je gaspedaal. Maar een band kan 100% krachten aan. Dus als je de zijdelingse kracht gaat compenseren door ook op het gas te gaan dan is er dus minder band/grip over voor de zijdelingse kracht en ga je dus eerder glijden.
- Indien je dus harder de bocht induikt en maximaal gebruik maakt van de downforce dan merk je pas hoe hard je met zo'n auto door bochten kan.

Kwalificatie
Samen met de data engineer hebben Mark en ik echt veel tijd doorgebracht achter de grafieken en onboardbeelden. Samen met de tips van Donald Molenaar moest dat naar de pole gaan leiden in de kwalificatie. Met heel veel informatie in de bol en voor het eerst met nieuwe banden vingen we de kwalificatie aan. Elke bocht weer goed nadenken wat we tijdens de theorie hebben besproken, hoe de lijn te rijden met deze auto en waar te remmen. Later remmen en eerder de rem liften... En dat allemaal met een gemiddelde snelheid van rond de 160km/uur met uitschieters naar de 240km/uur. Maar gelukkig viel het allemaal samen en kon ik drie snelle ronden noteren en had ik 2 mooie slipstreams te pakken. Goed voor zowel de pole position op zaterdag als op zondag en een persoonlijk record op Spa met een 2.29,36 sec. Top!!

Races
We moeten opboksen tegen sterke Porsches 991 en 997 met 4 liter motoren dus hadden we het best lastig op de lange stukken van Spa.De M4 is erg sterk in de snelle bochtencombinaties. Uiteindelijk gooide de regen steeds de hele race door de war. Mark nam beide dagen de start voor zijn rekening op een droog circuit. Net voor de pitstops begon het te regenen en bracht Mark al glibberend de BMW netjes binnen. Erg belangrijk om dan geen fouten te maken want dat kost je zeker de overwinning. Ik mocht zonder enige regenervaring op pad met regenbanden maar dat was niet gemakkelijk. Ik begon met een veilige marge en werd daardoor al snel ingehaald door de 991 Porsche. Tanden in het stuur en het tempo verhogen maar uiteraard wel uit de muur blijven. In het midden van mijn stint zat de snelheid er wel echt goed in en hoorden we bij de snelsten op de baan. Uiteindelijk finishten we op zaterdag als tweede maar door een tijdstraf van de nummer 1 schoven op naar het hoogste treedje van het podium. Op zondag herhaalde dit verhaal zich en schoven we van P3 door naar P2.

Een super debuut in deze gave en prachtige bolide!!

Spa spray